SUAMI MUDA, ISTERI BERUSIA…

Posted: February 6, 2009 in GENERAL, PARENTING

Hari ni saya pulang awal sedikit. Pasang TV – TV3. Lama juga tak menonton Wanita Hari Ini. Semasa menjadi suri rumah sepenuh masa dahulu Wanita Hari Ini adalah salah satu program wajib. Hari ini WHI membincangkan topik Suami Muda, Isteri Berusia (something like that). Jemputannya ialah ibu kepada penyanyi Bienda iaitu Sheeda & suaminya yang berusia lebih muda daripadanya, juga pengasas produk Mak Dara.

Apabila bercerita tentang suami muda, isteri berusia ini pasti timbul bermacam-macam persepsi dan andaian. Pasti ada yang menyokong dan ada pula yang membangkang. Saya dari dulu lagi ‘no hal’… usia tak penting. Semuanya bergantung kepada diri dan kehendak kita sendiri.

Yalah, mungkin ada yang mahu mencari suami muda kerana mahu bebas bergerak dan mudah bersosial (mungkin fikirnya kalau suami berusia selalunya lebih bersifat kebapaan, jadi dalam apa jua aktiviti pun akan melibatkan anak-anak sekali). Ada pula golongan yang mencari lelaki berusia untuk dijadikan suami, mungkin kerana lelaki berusia lebih matang, hartanya pun mungkin dah banyak terkumpul, bersifat kebapaan dan sebagainya.

Pada saya secara peribadi, saya tak pernah set target untuk berkahwin dengan lelaki yang sebegitu atau sebegini. Berangan-angan masa muda-muda dulu tu biasalah. Once upon a time dulu saya berangan-angan bila dah dewasa saya nak berkahwin dengan ‘mat salleh’. Kalau bukan mat salleh pun tak mengapa asalkan bukan orang Melayu. Sampaikan suatu tahap saya merancang untuk mencari suami berkulit hitam dari Amerika. Ini pengaruh TV dan lagulah ni – badan & kulit melayu tetapi hati berjiwa negro! Hehhe.

Tetapi itu kisah dahulu… bila dah matang sedikit, baru saya faham bahawa perkahwinan, memilih pasangan dan kebahagiaan ini tiada kena mengena dengan bangsa atau warna kulit. Pada usia 26 tahun, saya belum mempunyai kenalan lelaki yang istimewa. Pun begitu, saya berazam untuk berkahwin sebelum usia mencecah 30 tahun. Ketika usia saya hampir mencecah 30 tahun, saya masih ‘single’. Panik juga hehhe… Ketika itu saya memang sudah bersedia… duda okay, bujang lagilah okay! Poligami tak mahu (Nota : Saya tak menentang poligami).

Alhamdulillah ketika usia saya mencecah 29 tahun, saya bertemu jodoh dengan suami saya. Wadduh, tercapai juga target untuk berkahwin sebelum berusia 30 tahun. Pun begitu, saya berkahwin bukanlah kerana terpaksa untuk mengejar target. Saya berkahwin kerana Allah SWT sudah mempertemukan saya dengan jodoh yang paling sesuai. Payah nak gambarkan, tetapi banyak perkara di antara kami berdua yang mengesahkan bahawa dialah jodoh saya.

Kami sebaya, lahir di dalam tahun 1975. Saya muda 2 bulan daripadanya. Baiklah, mungkin tidak berapa kena jika saya nak membandingkan usia kami di dalam topik Suami Muda, Isteri Berusia ini. Pun begitu, saya mahu menekankan bahawa apa yang kami lalui sekarang sebagai suami isteri yang sebaya umurnya adalah sama seperti kebanyakan pasangan lain yang suaminya muda, isteri berusia atau suami berusia, isterinya muda… Sama sahaja!

Jadi, kebahagiaan rumahtangga tiada kena mengena dengan umur! Kita menganut agama yang sama… agama yang mengajar kita tip-tip untuk membentuk sebuah keluarga yang bahagia dan diredhai Allah. Islam mendidik kita seawal kita mencari pasangan lagi. Didikannya adalah sama.

Islam tidak pernah membezakan kita, sebagai contoh umur sebegini kebahagiaannya begini atau umur sebegitu kebahagiaannya begitu… Islam tidak ‘discriminate’. Kualiti yang ada pada suami/isteri berusia 25 tahun seharusnya sama seperti suami/isteri yang berusia 45 tahun kerana kita dididik oleh agama yang sama!

Tetapi itulah… atas sebab-sebab tertentu kualiti kita berbeza-beza… tahap iman kita… latar belakang kita dan keluarga kita… persekitaran kita dan sebagainya yang menjadikan kita berbeza-beza. Umur tidak menggambarkan apa-apa. Apa yang penting ialah mencari pasangan yang mempunyai kualiti yang disarankan oleh Islam dan diredhai Allah, insya-Allah beroleh kebahagiaan tidak kiralah berapa usia si suami atau si isteri.

Wallahua’lam.

Comments
  1. artikelnya menarik juga, tapi yang namanya usia ga bisa diukur dengan kematangan jiwa dan fikiran.seep buat artikelnya!!

  2. syalinamd says:

    Terima kasih… bertambah ilmu saya hari ini, banyak info yang saya dapat melalui blog saudari. Menarik juga ya budaya Belitung.

Leave a Reply

