RESPONS : “DARIPADA NOVEL KE LAYAR PERAK”

Posted: December 18, 2011 in GENERAL

Di bawah ialah satu respons menarik yang diterima melalui emel berkaitan posting saya yang terdahulu – ‘ Daripada Novel ke Layar Perak.’

********************

Salam,

Saya setuju alim-ulama beri panduan tentang filem yang Syariah Compliant. Dalam filem Sang Pencerah kisah perjuangan Kiyai Ahmad Dahlan ditunjukkan sebuah keluarga datang meminta nasihat daripada Kiyai tentang perkahwinan anaknya. Dalam babak tersebut ayah tidak memakai baju hanya memakai seluar, ibu dan akan perempuan berkemban.

Selepas Kiyai beri jawapan pada persoalan mereka, Kiyai menasihati mereka supaya berpakaian dengan sempurna.

Bila tengok babak berkenaan saya berpandangan ulama perlu beri garis panduan.

Sama juga dengan sebuah Sinetron sempena Ramadhan apabila hero dan heroin yang belum berkahwin sama-sama berjalan ke masjid untuk solat tarawikh kemudian apabila pulang daripada solat tarawikh singgah di kedai makan dan makan bersama. Hukumnya haram, tetapi bagi orang yang tidak mantap kefahaman agamanya dan mahu berjinak-jinak dengan Islam mungkin berasa keliru.

Saya lihat orang seperti Dr. Maszlee Malik UIA dan ilmuan-ilmuan muda perlu teliti perkara ini dan beri garis panduan. Penonton dan pembuat filem juga harus faham apabila cerita dalam novel di visualkan pasti ada perubahan yang Syariah Compliant.

Pembuat filem orang yang kreatif mereka tentu ada jalannya. Mungkin pelakon suami isteri di luar filem lebih banyak mendapat tawaran berlakon sebagai suami isteri di dalam filem selepas ini mana tahu?

Satu lagi komen saya, adakah novel Islami hanya berkisar tentang kisah rumah tangga dan kanak-kanak sama seperti cerita dalam filem-filem Iran ?

Bagi saya menjemukan. Kita perlu ada kisah thriller, pengembaraan, peperangan dan aksi. Saya berpandangan orang lelaki suka cerita-cerita seperti itu.

Menjadi satu plot kisah yang menarik apabila dikisahkan  tentang seorang lelaki dijumpai terdampar di pantai dan hilang ingatan. Lelaki tersebut diselamatkan oleh seorang nelayan tua di pedalaman. Lelaki tersebut hairan mengapa dia sentiasa diburu. Walaupun beliau hilang ingatan  tetapi mahir bermain senjata, menguasai pelbagai bahasa, tangkas dalam seni mempertahankan diri.

Beliau berusaha menyiasat mencari indentiti dirinya yang sebenar. Di sini penonton akan menunggu sehingga habis cerita untuk tahu kesudahannya. Dalam cerita tersebut masukkanlah unsur dakwah.

Berbeza dengan cerita kita bila watak utama sudah bertaubat, di hujung cerita kita boleh agak kemungkinan besar dia akan mati. Sudahlah tu, mati dilanggar kereta yang dipandu oleh anak sendiri. Penulis skrip tu tak tahukah orang boleh trauma kalau melanggar orang sampai mati, terutama melanggar ayah sendiri?

Selalunya begitulah, hari raya pun kita buat kisah sedih. Watak utama mati di hari raya selepas insaf dan bertaubat.

Rizal
rizal@cs.usm.my

 

 

Leave a comment